Bij veel mensen bestaan er vooroordelen rondom incasso. Men ziet voor zich hoe kleerkasten van kerels schreeuwend op de deur bonzen en meteen het huis leeghalen als een debiteur niet in staat is om zijn betalingsverplichting na te komen. Dit is echter een misvatting. In plaats van problemen te elimineren streeft een incassobureau er juist naar om problemen op te lossen op een manier die prettig en acceptabel is voor alle betrokken partijen. Als opdrachtgever ben je immers zuinig op je klanten. Een te agressieve aanpak zou er juist voor kunnen zorgen dat de goede relatie met de klant verstoort raakt. In het ergste geval raak je dan klanten kwijt. En dit is natuurlijk wel het laatste wat je wilt. Een incassoproces is daarom altijd gericht op klantbehoud.
De kracht van een incassobureau
Een professioneel incassobureau zal dus altijd streven naar een oplossing. Veel mensen betalen hun rekeningen niet omdat ze er gewoon niet toe in staat zijn. Ze willen dit echter vaak wél. Het heeft dan volstrekt geen zin om met de botte bijl te hakken. Een goed incassobureau heeft betrokken werknemers die door middel van empathisch vermogen en veel ervaring de dialoog aan gaan met de wanbetaler. Door het stellen van de juiste vragen kunnen zij per geval beoordelen welke aanpak effectief zal zijn.
Incasso op maat
Op basis van het plan van aanpak zal het incassobureau een oplossing aandragen die zowel realistisch als haalbaar is. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld incasso door middel van een betalingsregeling. Hiermee is een wanbetaler vaak toch in staat om de betaling te voldoen. Ook kan hiermee worden voorkomen dat in de toekomst betalingsachterstanden ontstaan. Als opdrachtgever krijg je dan altijd waar je recht op hebt zonder dat je de klant kwijtraakt.
Comments are closed.